عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

سید رضا نیری

آقای حاج سید رضا نیری در ۸ آبان ماه سال ۱۳۱۴ خورشیدی در یکی از روستاهان شهرستان دماوند و در خانواده‌ای اصیل و متدین که تمام عمر شریف خود را صرف خدمت به مردم و تربیت فرزندانی شایسته نمودند دیده به جهان گشود. ایشان تحصیلات ابتدایی را در محل تولدشان آغاز نموده و دو سال پایانی دوره ابتدایی را به علت مهاجرت در شهر پیشوای ورامین سپری کرد.
منطقه مسکونی که ایشان بهمراه خانواده محترمش در آن زندگی می کرد یکی از محلات مذهبی اطراف بازار تهران بنام کوچه غریبان بود. در این محله مسجدی وجود داشت بنام امین اللهش الدوله در این مسجد یکی از شخصیتهای برجسته یعنی عالم ربانی و زاهد وارسته مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین زاهد نماز اقامه می کرد و به روشنگری و هدایت مردم مشغول بود. آقای نیری که از نمازگزاران فعال این مسجد بود به شاگردی آن مرحوم مفتخر گردید و از محضر ایشان بهره های فراوانی برد بگونه ای که این آموزه ها نقش بسزایی در تکوین شخضیت وی داشت.پس از رحلت این عالم بزرگوار با هدایت حضرت آیت الله العظمی بروجردی (ره) شخصیت ارزشمند دیگری یعنی حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حق شناس راه ایشان را ادامه داد. ایمان درایت و حضور فعالانه آقای نیری در فعالیتهای دینی موجب گردید تا ایشان از افراد مورد وثوق و اعتماد این عالم بزرگوار قرار گرفته و طبعاً ایشان را در سفر به قم و شرفیابی به محضر مراجع معظم تقلید حضرت آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) همراهی نموده و به این وسیله توفیق درک محضر این عالمان جلیل القدر و نورانی نصیبش گردید این دوره از زندگی آقای نیری که در عنفوان جوانی بود با رویدادها و حوادث بسیار مهمی از تاریخ مبارزات ملت مسلمان ایران مصادف بود از جمله این که مبارزات قهرمانانه جنبش فداییان اسلام به رهبری روحانی قهرمان و نستوه سید مجتبی نواب صفوی که از چند سال قبل آغاز گردیده بود همچنان جریان داشت همچنین این ایام یا آغاز نهضت عظیم حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ و تشکیل گروه مبارزه مؤتلفه اسلامی که با هدایت روحانیت مبارز به ویژه شهیدان بزرگوار مطهری و بهشتی و به منظور مبارزه با رژیم فاسد پهلوی به وجود آمده بود هم زمانی داشت آقای نیری در این دوران همگام با برادران بزرگواری همچون شهید حاج مهدی عراقی حاج حبیب الله عسگر اولادی مرحوم حاج حبیب الله شفیق و جمع دیگری از انسانهای شجاع و مؤمن در این تشکیلات مقدس و به عنوان یکی از اعضای فعال و مؤثر آن وارد فعالیتهای سیاسی و مبارزه با رژیم ستمشاهی گردید.
به دنبال اوجگیری نهضت و دستگیری حضرت امام و انتقال ایشان به تهران که به منظور خاموش کردن شعله های قیام مردم مسلمان ایران صورت گرفت. گروه مبارز اسلامی تصمیم گرفت تا با مطلع نمودن مردم از این اقدام با این تؤطعه شوم و خطرناک رژیم مقابله نموده و آن را خنثی نماید لذا افراد و هییت هایی را به نقاط مختلف کشور گسیل نمود تا این خبر را به اطلاع مردم برسانند در همین راستا آقای سید رضا نیری از سوی گروه های مبارز ماموریت یافت تا خبر دستگیری امام را به مردم غیور و قهرمان ورامین برساند ایشان نیز شجاعانه و با پشت سر گذاشتن مصایب و شداید فراوان بگونه ای که در این راه چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت این ماموریت را در شهر پیشوا بنحو احسن به انجام رسانید و ثمره این اطلاع و آگاهی قیام خونین مردم مسلمان شهرهای پیشوا و ورامین بود.
ایشان پس از مراجعت از ورامین در بیمارستان بازرگانان تهران حضور یافت و به کمک مبارزین و مردم بیگناهی که در درگیری به مزدوران رژیم مجروح گردیده بودند شتافتند متاسفانه بر اثر تبعید امام از وطن دستگیری وسیع و زندانی نمودن مبارزین و روحانیت مبارز و ایجاد جو رعب و وحشت از طریق کشتار وسیع و بی رحمانه انسان های بی گناه برای مدتی شعله های قیام مردمی ۱۵ خرداد به سردی گرایید و از شدت و شتاب آن کاسته شد
پس از این دوران آقای نیری مبارزات سیاسی و فرهنگی خود را به شیوه ی دیگری پی گرفت و در دهه ۵۰ تحت هدایت های روحانیت مبارز از جمله شخصیتهای برجسته ای نظیر شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی شهید با هنر حضرت آیت الله خامنه ای و حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و همگام با شهید رجایی و مرحوم حاج حبیب الله شفیق و برخی از خیرین بازار فعالیتهای خود را در پوشش مؤسسه ی فرهنگی و رفاه ادامه داد و اقدامات مؤثر و مفیدی را به انجام رسانید یکی از مهمترین اقداماتی که در این مؤسسه و به امر امام صورت می گرفت حمایتهای مادی و معنوی از تعدادی از خانواده های شهدای قیام ۱۵ خرداد و زندانیان انقلابی بود فعالیتهای فرهنگی روشنگرانه نیز از دیگر فعالیتهای این مؤسسه بود.
ایشان همچنین در مرحله دوم نهضت امام خمینی (ره) که با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در سال ۱۳۶۵ آغاز گردید یکی ازعناصر فعال و مؤثر بود.

فعالیت‌های برجسته و عمده ایشان
۱٫ حمایت مادی از اعتصابیون صنعت نفت و جمعی از مبارزین و خیرین
۲٫ مشارکت فعال در ترویج – تکثیر و پخش اعلامیه‌ها و اعلامیه‌های حضرت امام
۳٫ ایفای نقش کلیدی در برپایی نماز باشکوه عید سعید فطر در قیطریه به امامت آیت‌الله شهید دکتر مفتح که در این رابطه در معرض خطر دستگیری توسط ساواک نیز قرار گرفت. لیکن پس از عدم موفقیت در دستگیری وی دخترانشان که در آن موقع ۱۶ ساله بود برای مدتی بازداشت گردید.
۴- شرکت فعال در وقایع ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ به اتفاق تمامی اعضای خانواده که بعدها به جمعه سیاه مشهور گردید.
۵- با تشریف فرمایی حضرت امام در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ ایشان که عضو کمیته استقبال از امام خمینی بود مسئولیت پشتیبانی و پذیرایی از میهمانان امام و مستقبلین را به عهده گرفت. پس چندی بعد با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ مسئولیت پذیرایی از سران رژیم شاهنشاهی که دستگیر شده و در مدرسه رفاه برای محاکمه نگهداری می شدند، همچنین پشتیبانی از برخی مراکز دولتی نظیر کمیته ها و بیمارستانها به عهده ایشان نهاده شد ، ایشان با بهره جستن از کمکها و هدایای مردمی و سایر منابع این مسئولیت را با حسن تدبیر و برنامه ریزی دقیق به نحو مطلوب به انجام رسانید .
۶)ایشان در شب اول ورود امام به میهن اسلامی مسئولیت پذیرایی از امام و آماده نمودن محل و لوازم استراحت ایشان را بعهده داشتند.
وی سپس مسئولیت جمع آوری هدایای مردمی و مصرف آن در امور ضروری مرتبط با شرایط اوایل انقلاب را بعهده گرفت و پس از صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس کمیته امداد در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ همکاری اساسی و جدی خود را با این نهاد آغاز نمود و مدتی بعد از سوی حضرت امام(ره) به عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد مفتخر گردید.
همچنین به لحاظ سوابق درخشان و حسن تدبیر ایشان ، مسئولیت اجرایی و سرپرستی کمیته امداد به وی محول گردید.
طی ۲۷ سال گذشته که عهده دار این سمت خطیر و تعیین کننده بودند با مدیریتی تحسین برانگیز و همگام با شورای محترم مرکزی کمیته امداد موفق گردیده اند در جهت تحقق اهداف اسلام عزیز و منویات رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظلله العالی) در زمینه فقرزدایی و رفع فقر و محرومیت از جامعه اسلامی ، خالصانه و صادقانه گامهایی موثر و اساسی بردارند،بگونه ای که در سایه این تلاشها و زحمات ، اکنون کمیته امداد با تحت پوشش داشتن بیش از ۵/۴ میلیون نفر از محرومین و نیازمندان جامعه در بیش از ۳۵ زمینه مختلف خدمات رسانی چتر حمایتی وسیعی را بر سر محرومان گسترده و بعنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور ، ارائه خدمت می نماید . بنحوی که به اقرار همگان در سطح جهانی نیز چنین سازمان و تشکیلاتی با این گستردگی و حجم و تنوع خدمات رسانی کم نظیر می باشد.

نوشتن دیدگاه


پنج + = دوازده

  • v3 وارثین ۳

    سومین شماره نشریه ی وارثین در زمستان سال ۱۳۸۷ انتشار […]

  • keyghobadi01 حسین کیقبادی

    سرهنگ حسین کیقبادی، در سال ۱۳۲۵ در شهرستان زابل متولد […]

حامیان مهرباران