عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

طرح ملی دادرس

طرح ملی سلامت محور دادرس، چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه با امضای توافقنامه این طرح از سوی محمد جعفریان رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و کیومرث هاشمی معاون سلامت و امور تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در مدرسه راهنمایی باقرالعلوم واقع در شهرری، به صورت رسمی کلید خورد.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، مراسم امضای توافقنامه اجرای طرح ملی دادرس (دانش آموزان آماده برای روزهای سخت) با حضور رحیم زمانی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و منتظر شبر مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران و جمعی از معلمان و دانش آموزان مدرسه راهنمایی باقرالعلوم برگزار شد.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در مراسم امضای توافقنامه طرح ملی دادرس با یادآوری اینکه کشور ما، کشور حادثه خیزی است گفت: در سال ها و قرون گذشته بسیاری از پدران و مادران ما بر اثر حوادث و سوانح طبیعی جان خود را از دست داده اند اما امروز بنا داریم به سمت پیش برویم که نسلی آگاه تر در مقابله با حوادث داشته باشیم.

جعفریان افزود: بر اساس این طرح در تمامی مدارس راهنمایی سراسر کشور شامل ۱۵ هزار مدرسه راهنمایی سراسر کشور به دو میلیون و۵۰۰ هزار دانش آموز، مهارت های امدادی آموزش داده می شود تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث روزمره و نیز حوادثی مانند زمین لرزه، آتش سوزی و … ضمن نجات خود به هم نوعان خود نیز کمک کنند.

رییس سازمان جوانان هلال احمر در ادامه افزود: بر اساس آمارهای هلال احمر و اورژانس کشور و طبق آمارهای رسمی منطقه ای و جهانی، مدارس ایران از نظر سلامت در وضعیت مناسبی قرار دارند اما طرح ملی دادرس گامی بزرگ برای ارتقای میزان و ضریب سلامت دانش آموزی در مدارس شهری و روستایی کشور است.

جعفریان در ادامه از تکمیل چرخه آموزش امداد و نجات در مدارس با اجرای طرح ملی دادرس خبر داد و گفت: از سال تحصیلی جاری، درس عملی امداد و نجات در کتاب آمادگی و دفاعی پایه دوم دبیرستان گنجانده شده است و اجرای طرح ملی دادرس در مقاطع راهنمایی، موجب تکمیل این چرخه در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان می شود.

رییس سازمان جوانان هلال احمر با بیان اینکه هیچ لذتی بالاتر از این نیست که بتوان در زمان حادثه به هم نوع خود کمک کرد گفت: امدادگران هلال احمر تا کنون جان صدها هزار یا شاید میلیون ها هموطن را در حوادث مختلف جاده ای، دریایی و کوهستانی نجات داده اند.

جعفریان خطاب به دانش آموزان حاضر در مراسم امضای توافقنامه طرح ملی دادرس گفت: با اجرای این طرح، شما نیز به گروه های امدادی خواهید پیوست تا در زمان وقوع حوادث نسبت به هم نوعان خود بی تفاوت و بی توجه نباشد.

وی با بیان اینکه این طرح در حقیقت تشکیل تیم های امدادی در مدارس است گفت: با همکاری موسسه علمی و کاربردی، هلال احمر هشت موضوع و آیتم امدادی شامل پناهگیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، پانسمان، بانداژ و آتل بندی، تریاژ مقدماتی، حمل حیاتی پایه، حمل مصدوم، اطفاء حریق به هر شکل ممکن و چادر زنی در این طرح به دانش آموزان آموزش داده می شود که دقیقا سعی شده این آموزش ها منطبق بر آمارهای معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حوادث شایع در مدارس باشد.

جعفریان گفت: هیچ چیز بهتر از این نیست که دانش آموزان وقتی در برابر حوادث قرار می گیرند، بتوانند حادثه و عوارض و لطمات آن را کنترل کنند.

رییس سازمان جوانان ادامه داد: در طول دو سال تحصیلی جاری و سال آتی ۳۰ هزار مدیر و مربی و دو میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموزان ۱۵ هزار مدرسه راهنمایی سراسر کشور با کمک وزارت آموزش و پرورش و هلال احمر ۴۵۰ شهر کشور آموزش های لازم را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه آموزش های ارایه شده در این طرح پرهیجان و مسابقه محور است گفت: در انتهای آموزش های ارایه شده، مسابقاتی در سطوح شهرستانی، استانی و المپیاد کشوری برگزار و امدادگران نمونه دانش آموز انتخاب می شوند.

رییس سازمان جوانان هلال احمر افزود: جمعیت هلال احمر در یکسال گذشته بیش از ۳ میلیون نفر آموزش تخصصی و نیمه تخصصی به مقاطع سنی مختلف ارایه کرده است که با اجرای این طرح این رقم به بیش از ۵ میلیون نفر می رسد.

جعفریان با اشاره به سابقه طولانی و چند دهه ای ارتباط سازمان جوانان با وزارت آموزش و پرورش گفت: حلقه آموزشی امداد و کمک های اولیه ما در سه هزار مهد کودک و یک هزار دانشگاه وجود دارد که با اجرای طرح ملی دادرس، مدارس هم در این چرخه بیشتر وارد می شوند.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: با امضای این تفاهم نامه شعار هر دانش آموز یک امدادگر در امر بهداشت فردی، تغذیه و بهداشت عمومی تحقق خواهد یافت.

کیومرث هاشمی افزود: نکته ویژه این تفاهم نامه ارائه مطالب آموزشی درقالب مسابقه به دانش آموزان است.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: در اجرای این طرح مدیران مدارس و مربیان براساس مفاد آموزشی، ۳۰ ساعت آموزشهای کمک های اولیه را فرامی گیرند و تیم های مختلف امداد و نجات ۱۴ نفره در مدارس تشکیل می دهند که هر تیم وظایف خاصی دارد.

هاشمی ادامه داد: پناه گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، پانسمان، بانداژ مقدماتی، حمایت حیاتی پایه،‌ حمل مصدوم، اطفای حریق و چادرزنی موضوعات هشت گانه آموزشی در اجرای این طرح به دانش آموزان مقطع راهنمایی است محورهای مهم و مورد نیاز دانش آموزان را پوشش می دهند.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این افراد همچنین می توانند در حوادث نابهنگام جاده ای، سیل، زلزله و سایر حوادث به عنوان نیروهایی که همواره در صحنه هستند اقدامات اولیه کمک رسانی را به اطرافیان خود انجام دهند تا نیروهای امدادی و کمکی در صحنه حضور پیدا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح ضمن رونق و ارتقای فرهنگ ایمنی و خودامدادی در جامعه، در آینده ای نزدیک شاهد کاهش تلفات ناشی از وقوع حوادث باشیم.

در پایان این مراسم نیز، مانور ایمنی در برابر زلزله توسط تعدادی از دانش آموزان مدرسه راهنمایی باقرالعلوم اجرا و موضوعاتی امدادی شامل پناه گیری، تخلیه اضطراری، حمل مصدوم، تریاژ مقدماتی، پانسمان، بانداژ، آتل بندی، عملیات جست و جو نجات توسط سگ های زنده یاب، راپل، تیرول، چادر زنی و اسکان اضطراری تمرین و برگزار شد.

* گزارش تصویری مرتبط

نوشتن دیدگاه


چهار + = ده

  • mehrbaran-irs-home وارثین ۶

    ششمین شماره نشریه وارثین در زمستان سال ۸۸ انتشار یافت. […]

حامیان مهرباران