عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

طرح زکات علمی

این طرح برگزیده ی نخستین جشنواره ی دانشجویی مهرباران می باشد که توسط امیر حشمتی تهیه شده است.

در دین مبین اسلام به نشر علم توجه خاص شده و از آن به زکات علم تعبیر شده است. متاسفانه در کشور ما نگاه به محرومان صرفا یک نگاهی مادی طلبانه است و نیازهای اقشار ضعیف ودهک پایین جامعه در محدوده نیازهای خوراک و پوشاک تعریف می‌شود. حال آنکه عقب ماندگی علمی، آموزشی و درسی در خانواده‌های بی‌بضاعت این خانواده ها را در معرض مشکلات عدیده قرار می‌دهد. در این طرح ابتکاری از توان و پتانسیل دانشجویان بشر دوست و نیکوکار در جهت پیشرفت تحصیلی فرزندان خانواده‌های بی‌بضاعت بهره گرفته می‌شود.
کلیات: در طرح زکات علمی دو کار گروه تشکیل می‌گردد.
الف) کارگروه تجهیزات آموزشی
- در منازل بسیاری از خانواده‌ها تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی موجود می‌باشند که بدون استفاده نگهداری می‌شود. بخشی از این وسایل و تجهیزات بعلت تغییر مقطع فرزندان دیگر کاربردی برای اعضای خانواده ندارد. بخش عظیمی از این امکانات آموزشی بدون استفاده را کتب کمک آموزشی و آموزشی سالم و مناسب در بر می‌گیرد. کار گروه تجهیزات آموزشی در طرح زکات علمی با هماهنگی دانشگاه و با نصب اطلاعیه از دانشجویان می‌خواهد تا اینگونه وسائل را به رسم بشر دوستی به این کار گروه تحویل دهند. هر سال دانشگاه‌ها به استقبال دانشجویان ورودی جدید می‌روند. دانشجویانی که بخش قابل توجهی از آنان در پشت کنکور از کتب کمک آموزشی بهره گرفته‌اند و الان به شکرانه این قبولی می‌توانند تمامی کتب آموزشی مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی خود ر به این کار گروه تحویل دهند تا در میان دانش آموزان نیازمند توزیع گردد. همچنین این کار گروه با نصب اطلاعیه‌های متنوع هدایای دانشجویان را در قالب لوازم التحریر در طول سال برای توزیع دریافت می‌نماید. تمامی کتاب ها و تجهیزات جمع آوری شده در زمان‌های خاصی به کار گروه آموزش (ب) تحویل داده می‌شود.
ب) کار گروه آموزش
- این کار گروه با نصب اطلاعیه در قالب بوم یا پلاکارت دو طیف را به همکاری دعوت می‌نماید.
۱) دانشجویانی که علاقمند به تدریس رایگان خصوصی و گروهی دانش آموزان بی‌بضاعت هستند. مطمئناً در دانشگاه ها دانشجویان انسان دوستی حضور دارند که برای تدریس رایگان درس یا دروسی به دانش آموزان بی‌بضاعت از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. مشخصات این طیف از دانشجویان در بانک اطلاعاتی حامیان درج می‌گردد. به این صورت که مشخصات فردی به همراه نشانی و تلفن دانشجو و تمایل دانشجو برای تدریس درس خاصی که بر آن تسلط دارد مشخص می‌گردد.
۲) دانش آموزانی که در یکی از دروس مقاطع دبستان/ راهنمایی/ دبیرستان و پیش‌دانشگاهی ضعیف هستند و دارای شرایط طرح زکات علمی می‌باشند (مثلا خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) – سازمان بهزیستی – دانش آموزان بی‌سرپرست و فرزندان طلاق – دانش آموزان خانواده‌های کم درآمد با سقف درآمد سرپرست زیر …………………… تومان و …)
کار گروه آموزش با نصب بوم – پلاکارت- ارسال نامه به مدارس جهت معرفی و … مشخصات اینگونه دانش آموزان را در بانک اطلاعاتی دانش آموزان واحد شرایط درج می‌نماید.
حال ما دو بانک اطلاعاتی مناسب داریم:
۱- دانشجویان آماده تدریس به دانش آموزان بی‌بضاعت
۲- دانش آموزان بی‌بضاعت نیازمند به افزایش سطح علمی
در هر بانک مشخصات درس و مقطع نیازمند آموزش و یادگیری برای هر دو طیف مشخص است.اکنون فقط باید این دو طیف به هم ارتباط داده شوند. کار گروه آموزش این مساله را دنبال می‌کند و هر دانشجو را با دانش آموز مربوط پیوند می‌دهد تا نتیجه این پیوند افزایش سطح علمی آن دانش آموز و نیز مشارکت دانشجویی در امری خداپسندانه باشد. همچنین هدایای جمع‌آوری شده از کار گروه یک توسط این کار گروه در بین دانش‌آموزان تحت پوشش توزیع می‌شود.
مزایای این طرح:
۱- کم هزینه بودن آن (با اجرای طرح بدون هزینه خاصی اهداف متعالی پیگیری می‌شود)
۲- اجرای فریضه زکات علمی (مساله‌ای که متاسفانه تاکنون به آن توجه مناسب نشده است با اجرای این طرح قابلیت اجرا پیدا می‌کند).
۳- ؟؟ به محرومان جامعه (با اجرای این طرح بخش چشمگیری از مشکلات خانواده‌های محرومان پیرامون مسائل علمی دانش آموزانشان مرتفع می‌شود.)
۴- قابلیت توسعه (از ویژگی‌های این طرح قابلیت فراگیری آن می‌باشد، در سطح کشور صدها کانون دانش آموزی وابسته به سازمان دانش آموزی با امکانات آموزشی و کلاس‌های خالی در حال فعالیت هستند نه این پتانسیل از لحاظ مکانی می‌تواند به دانشگاه و کار گروه‌های الف و ب دانشجویی متصل شود.
و دهها مزیت دیگر …

یک پاسخ برای “طرح زکات علمی”

  • kaka-rasht:

    خیلی عالیه
    بچه های دانشجو تجربشون هم زیاد میشه تو تدریس و کلی هم استعداد دیگه به خاطر بی بضاعتی هدر نمیره
    انشاله تعالی ما میخوایم از همین اردیبهشت تو دانشگاهمون استارتشو بزنیم تا دیگه بچه ها تا مهرماه به هم لینک بشن
    واسمون دعا کنید

نوشتن دیدگاه


+ پنج = نُه

  • v2 وارثین۲

    دومین شماره نشریه وارثین در پائیز سال ۱۳۸۷ انتشار یافت. […]

حامیان مهرباران