عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

کودک بدسرپرست کیست؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز خود ماده ۸ از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را به منظور تأمین نظر شورای نگهبان بررسی و اصلاح کردند.

بر این اساس سپردن سرپرستی افراد موضوع این قانون در صورتی مجاز است که دارای یکی از شرایط ذیل باشد:

الف) امکان شناخت هیچ‌یک از پدر،مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد.

ب ) پدر ،مادر،جدپدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشد.

ج ) افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت دار به سازمان سپرده گردیده و تا زمان ۲ سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری برای سرپرستی آنان مراجعه ننموده باشد .

د ) هیچیک از پدر، مادر و جد پدری آنان صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی با ضمّ امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

تبصره ۱ ـ چنانچه پدر یا مادر یا جد پدری کودک یا نوجوانان مراجعه کنند دادگاه در صورتی که آنان را واجد صلاحیت لازم  یا ناظر تشخیص دهد و مفسده مهمی نیز کودک یا نوجوانان را تهدید نکند با اخذ نظر سازمان نسبت به استرداد آنان حکم صادر می‌کنند در غیر اینصورت حکم سرپرستی ابقاء می‌شود.

تبصره ۲ ـ درصورت وجود اقارب درجه دوم و تقاضای هریک از آنان و وجود شرایط؛ سرپرستی به وی واگذار می‌شود و در صورت تعدد تقاضا و یکسان بودن شرایط متقاضیان؛ سرپرست با قرعه انتخاب می‌گردد، در صورت نبود اقارب درجه دوم بین اقارب سوم بدین نحو عمل می‌شود.

ماده ۸ از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست با ۱۲۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

نوشتن دیدگاه


+ یک = شش

  • v3 وارثین ۳

    سومین شماره نشریه ی وارثین در زمستان سال ۱۳۸۷ انتشار […]

  • 12 جلیل بشارتی

    جلیل بشارتی در سال ۱۳۶۸ به سِمَت ریاست دفتر امور […]

حامیان مهرباران