عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

افزایش سه برابری دانشجویان مناطق محروم

daneshjooبه گزارش گروه دانشگاه خبرگزای فارس، کامران دانشجو وزیر علوم در دیدار اعضای هیئت رئیسه فراکسیون فناوری مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره عملکرد سه ساله اخیر ستاد وزارت علوم درباره ایجاد سیستم مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و تبدیل آن به هفتاد درصد آموزش عملی و سی درصد آموزش نظری در رشته های این دانشگاه، ارائه طرح آمایش آموزش عالی برای ایجاد تعادل در گسترش آموزش عالی و همچنین ارائه امکانات آموزش عالی با توجه به استعدادهای مناطق مختلف کشور ارائه کرد.
وی گفت: ما درباره ایجاد تعادل و تناسب در ارائه امکانات آموزش عالی در کشور به مناطق محروم و دور از مرکز بیشتر از دیگر مناطق امکانات اختصاص داده ایم بطوری که تعداد دانشجویان این مناطق ۳ برابر شده است این در حالیست که تعداد دانشجویان کل کشور در طول همین مدت ۲ برابر شده است.
وزیر علوم تصریح کرد: در انجام پروژه های مهم ملی واگذار شده به دانشگاه های مادر کشور چند دانشگاه شهرستانی دیگر هم حول محور دانشگاه مجری بطور مشترک فعالیت می کنند.
دانشجو درباره گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط صنعت ودانشگاه از خواسته های دیرینه مقام معظم رهبری است، ما ۳۸ طرح کلان را با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه های مختلف به تصویب رسانده ایم تا بوسیله دانشگاه ها و مراکز صنعتی بصورت مشترک انجام شود که برای اجرای این طرح ها ۲۵۰۰ میلیارد تومان از ۳ تا ۵ سال اعتبار برای این امر پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم آماری از نیاز کشور در خصوص نیروهای فارغ التحصیل ندارد، گفت: ما در تلاش هستیم با تصویب طرح آمایش آموزش عالی به تناسب استعدادها و توانایی هر منطقه نیروی انسانی مورد نیاز را تربیت کنیم.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه باید یک تعریف مشترک و منطقی از واژه محقق داشته باشیم که براساس این تعریف بتوانیم بطور همه جانبه از محققان و پژوهشگران کشور حمایت کنیم خاطرنشان کرد: البته این تعریف از محقق باید علمی و قانونی نیز باشد و همگان در تعریف افراد پژوهشگر نخبه به آن پایبند باشند و خود محققان نیز با این تعریف خود را بسنجند.
دانشجو افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که هم در میزان بودجه پژوهش و هم در نحوه تخصیص آن وزارت علوم را یاری کنند تا ما نیز بتوانیم این بودجه را در جای خود به صورت منطقی به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تخصیص دهیم.
وزیر علوم با بیان اینکه تمام نیروهای متخصص بخش های صنعتی، اقتصادی و فرهنگی فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی هستند، گفت: پشتوانه ما در مذاکرات هسته ای و دیگر مذاکرات و دیپلماسی ها همین اقتدار علمی کشور است که باز ریشه آن به دانشگاه ها بر می گردد و همه این موارد نشانگر ضرورت توجه بیشتر به آموزش عالی است و یادآور مصداق فرمایش رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که فرمودند «دانشگاه مبداء تحولات است» لذا خوب است مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مردم ما را پشتیبانی کنند تا تحول اساسی در دانشگاه صورت گیرد و فلسفه دانشگاه و آموزش عالی برای جامعه ما بومی و داخلی شود و جامعه دانشگاهی بتواند نقش خود را توسعه علمی و اجتماعی کشور بیش از پیش عینیت بخشد.
دانشجو افزود: فعالیت های صورت گرفته در مجموعه وزارت علوم، مطابق با نقشه جامع علمی کشور است و باتوجه به فعالیت های علمی و پژوهشی انجام گرفته در دانشگاه ها و مراکز وابسته به وزارت علوم، از نمایندگان مجلس انتظار داریم که معافیت مالیاتی قراردادهای پژوهشی را تصویب کنند تا این محققان با طیب خاطر به کارهای پژوهشی خود بپردازند.
وزیر علوم با تأکید بر لزوم حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پارک های علم و فناوری در لایحه بودجه سال ۹۲ گفت: نمایندگان مجلس می توانند در راستای حمایت از امر پژوهش در کشور، دستگاه های اجرایی را موظف کنند تا دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور را در انجام پروژه های تحقیقاتی مورد نیازشان در اولویت قراردهند.
دانشجو حمایت از توسعه دکترا پژوهش محور را که براساس تعریف کارفرما(دستگاه های اجرایی) این پروژه دکترا به سرانجام می رسد و همچنین تخصیص  بودجه جداگانه ای را برای این مقطع تحصیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار شد.
همچنین در این دیدار اعضای هیئت رئیسه فراکسیون فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از روند اجرای فعالیت های علمی و پژوهشی در کشور، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباره مواردی از قبیل هم افزایی بین مراکز پژوهشی ، گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه ، توازن و تعادل در گسترش آموزش عالی در سطح کشور و توجه به نیازهای جامعه در بحث آموزش و پژوهش را با وزیر علوم در میان گذاشتند.

نوشتن دیدگاه


نُه + شش =

  • v4 وارثین۴

    شماره چهارم نشریه وارثین در بهار ۱۳۸۸ انتشار یافت. * […]

حامیان مهرباران