عضویت در خبرنامه

پیوندهای سازمان

هلال‌احمر ایران یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های دنیا است

رییس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال‌احمر درباره بررسی عملکرد هلال‌احمر ایران به عنوان رییس فدراسیون، گفت: بر اساس مشاهدات و اطلاعات بین‌المللی، هلال‌احمر ایران یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های دنیا است که ظرفیت و توانایی زیادی در پاسخگویی به حوادث دارد.

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، دیدار رئیس جمعیت هلال احمر ایران با رئیس فدارسیون بین اللملی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر بعد از ظهر دوشنبه در ساختمان صلح برگزار شد. در این دیدار رئیس جمعیت هلال احمر ضمن تشکر از رئیس فدراسیون بین‌المللی جمیعت های صلیب سرخ و هلال احمر بخاطر قبول دعوت برای حضور در هشتمین اجلاس منطقه‌ای منا، این حضور را مایه افتخار برای جمعیت هلال احمر ایران دانست.

تاداترو کونوئه نیز در ابتدای این دیدار با قدردانی از استقبال خوبی که در این سفر از وی و همراهانش شده، به ساماندهی خوب هلال احمر ایران برای هشتمین اجلاس منا اشاره کرد و گفت: این کنفرانس در ایران در زمان مناسبی در حال برگزاری است، چرا که در حال حاضر از چالش های  متعددی رنج می بریم و این کنفرانس با تبادل نظراتی که صورت خواهد گرفت، باعث آمادگی هر چه بیشتر برای پاسخگویی نیازهای جدید خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اعلام آمادگی برای همبستگی در خصوص زلزله های اخیر ایران،  گفت: آخرین سفر من برای بازدید از جمعیت هلال احمر ایران ۱۰ سال پیش صورت گرفت و در همان زمان هم بازدیدهایی که از سازمان ها و شرکت های مختلف جمعیت داشتیم، ثابت کرد این نهاد مردمی ظرفیت بالایی برای درخشش در زمینه های امدادی و پشتیبانی دارد.

وی افزود: از نظر آمادگی در مقابل حوادث، هلال احمر ایران از قوی ترین جمعیت ها محسوب می‌شود و این باعث شده تا در این اجلاس فرصت خوبی برای انتقال تجربیات به کشورهای دیگر را فراهم کند.

کونوئه در ادامه گفت: حوادث و مسائل گوناگون در حوزه آوارگان و پناهندگان از ایران یک کشور قدرتمند در خصوص پاسخگویی به انواع آسیب ها به نمایش گذاشته و برای من باعث افتخار است که در حال حاضر با بازدید های دوباره ظرفیت و توانمندی های هلال احمر ایران را مشاهده کنم.

رئیس جمیعت هلال احمر ایران در پاسخ به اظهارات کونوئه به تغییرات به وجود آمده از ۱۰ سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: این برای ایران باعث افتخار است که جمعیت هلال احمر توانسته قدرتمند جلوه کند و با توجه به قابلیت‌های به نمایش گذاشته شده، دولت جمهوری اسلامی وظیفه امداد و نجات را بر دوش این نهاد گذاشته است.

حضور ۸۵ درصدی نیروهای داوطلب در حوادث ایران

فقیه در ادامه گفت: ما در مجموع با اداره ۲ هزار پایگاه در سراسر کشور در مهمترین حوادث به وقوع پیوسته  کشور اعم از جاده ای، کوهستان، دریا و یا حتی قدرت نمایی در پوشش امدادی زمین لرزه های متفاوت، درخشش بالایی داشتیم و جالب است که بدانید بیش از ۸۵ درصد از این حضور موثر در صحنه، با استفاده از توان نیروهای داوطلب صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به حضور هلال احمر ایران در صحنه های مختلف امداد، تولید اقلام دارویی، بهداشت و درمان و اقدامات پشتیبانی و اداره مراکز درمانی بین‌المللی، گفت: با توجه به تجربه‌های همه جانبه جمعیت ما آمادگی خود را برای مشارکت در اقدامات بین المللی چه از طریق مستقیم و یا چه از طریق تعامل با فدراسیون اعلام می کنیم.

فقیه در ادامه در پاسخ به رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در خصوص چگونگی جذب این حجم بالا از داوطلبان برای اقدامات عام المنفعه، گفت: ورود کودکان ایرانی از سنین پایین در بحث اقدامات بشردوستانه، علاقه ذاتی مردم ایران برای حضور در حوادث و ساماندهی این ابراز علاقه توسط جمعیت هلال احمر و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی، مسابقات و اردوهای متفاوت برای هر یک از این اعضا از مهمترین دلایل جذب نیروهای داوطلب در جمعیت است.

ایجاد هماهنگی میان جمعیت های ملی

وی در این دیدار  با بیان اینکه در مورد بحران در سوریه نیز مسائلی فی ما بین مطرح شده، گفت: به نظر می‌رسد در مسئله سوریه، هماهنگی فی‌ما بین فدراسیون و جمعیت‌های ملی مناسب نیست و در این زمینه هر کسی ساز خود را می‌زند که نیازمند آن هستیم در زمینه مسئله بحران سوریه در ابتدا اقدام به ایجاد هماهنگی میان جمعیت‌های ملی کرده و پس از آن به سراغ دولت‌ها رویم.

رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نیز با ابراز قدردانی از تلاش جمیعت هلال احمر ایران در زلزله و سونامی ۲ سال گذشته ژاپن، آمادگی فدراسیون و کشورهای عضو را برای انتقال تجربیات با ایران اعلام کرد.

 کونوئه در ادامه با اشاره به خطرپذیری ۴۰ کشور در بحث هسته ای، گفت: در زمینه مقابله با آثار سلاح های هسته ای و مقابله با بروز حوادث هسته ای در داخل فدارسیون واحد جداگانه ای راه اندازی شده  و کارشناسان متخصصی نیز مشغول فعالیت هستند.

رییس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال‌احمر درباره بررسی عملکرد هلال‌احمر ایران به عنوان رییس فدراسیون، گفت: بر اساس مشاهدات و اطلاعات بین‌المللی، هلال‌احمر ایران یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های دنیا است که ظرفیت و توانایی زیادی در پاسخگویی به حوادث دارد.

کونوئه با بیان اینکه ساختار هلال‌احمر ایران در داخل کشور بسیار قوی است، گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران از حمایت‌های زیاد جوانان و جامعه برخوردار است و همچنین توانایی زیادی در تولید و توزیع اقلامی همچون چادر دارد.

کونوئه در مورد بحران بحرین نیز با بیان اینکه چالش‌های بشردوستانه که همه دنیا با آن مواجه هستند، بسیار وسیع‌تر است، گفت: باید به علل و اسباب بحران‌ها توجه شود و برای رفع آن نیز به این بحران‌ها توجه کنیم.

رئیس فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر با بیان اینکه تلاش داریم با تقویت اقدامات خود و همچنین موثر کردن کمک‌رسانی به مردم کمک کنیم، گفت: سه اصل اساسی در جمعیت وجود دارد که باید توسط همه طرفین محترم شمرده شود که باید عنوان کنم که اگر انسانیت، بی‌طرفی و بی‌غرضی در هنگام ارائه کمک‌ها وجود نداشته باشد، کمک‌ها انجام نمی‌شود.

یک رکورد جهانی

کونوئه همچنین در مورد پاسخگویی سریع ایران به حوادث و سوانح داخلی و بین‌المللی، گفت که هلال‌احمر ایران رکوردار جهانی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در ثبت اطلاعات آن است که در هر حادثه ملی، استمداد کمک نمی‌شود، گفت: بسیاری از حوادث در سطح داخلی و ملی است که به سرعت به آن پاسخ داده می‌شود.

رییس فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی حوادث و سوانح جذابیت زیادی برای مردم و رسانه‌ها دارند، گفت: برخی از اتفاقات نیز همچون قحطی و خشکسالی مداوم مورد علاقه رسانه‌ها نیستند، اما آن چیزی که بسیار حائز اهمیت است، بحث بازسازی و توانبخشی در حوادث و امدادهای اضطراری است؛ به گونه‌ای که باید تقویت آموزش جوامع محلی و مردمی مورد توجه قرار گیرد، چرا که باعث کاهش خطرات در حوادث می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات صورت گرفته دولت ژاپن پس از سونامی، گفت: ژاپن به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل، توقع زلزله را داشت، اما ما توقع سونامی در این مقیاس را نداشتیم؛ به گونه‌ای که ارتفاع برخی امواج تا ۴۵ متر نیز می‌رسید و موجب تخریب بسیاری شد.

رییس فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر با بیان اینکه در زمینه بازسازی تخریب‌های پس از سونامی، با چالش‌ها و پیچیدگی‌های زیادی روبرو هستیم، منطقه بسیار صاف است و امکان جلوگیری از سونامی‌های قوی وجود ندارد. همچنین بحث جابجایی مردم نیز مورد توجه قرار گرفت و حتی سیاست‌های تشویقی نیز در دستور کار قرار گرفت، اما مردم علاقه‌ای برای جابجا شدن ندارند.

کونوئه با بیان اینکه از لحاظ فنی،‌ انجام اقدامات تاخیری در سونامی نیز بسیار سخت است، گفت: با این حال بازسازی مناطقی که از سونامی دچار سانحه شده‌اند، به کندی صورت می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه


هشت + = پانزده

  • v3 وارثین ۳

    سومین شماره نشریه ی وارثین در زمستان سال ۱۳۸۷ انتشار […]

حامیان مهرباران